Pozycjonowanie Stron – Poradnik

Pozycjonowanie Stron – Poradnik

Czytając ten artykuł powinieneś mieć już podstawowe informacje na temat tego co to jest pozycjonowanie stron i podstawowych pojęć z tym związanych. Musisz mieć świadomość, że SEO to cały czas i szybko zmieniające się zasady, choć fundamenty od lat są te same.

To co kiedyś było skuteczne wczoraj, nie koniecznie musi działać dzisiaj, a nawet może zaszkodzić niż pomóc w osiągnięciu wymarzonych wysokich pozycji w wynikach wyszukiwania Google, czy innych wyszukiwarek.

Ten poradnik nie sprawi, że Twoja storna będzie wysoko w szybki i prosty sposób. Zadaniem tego wpisu jest zainspirowanie i wskazanie kierunku do poszukiwania najlepszej drogi dla własnej strony internetowej. Wymusza to również forma samego wpisu – kompletny poradnik, kurs, czy książka z tego zakresu posiada 100 – 1000 stron.

Zagadnienia przede wszystkim kierowane są dla stron hobbystycznych i mikro firm, osób z mała i podstawową wiedzą na temat SEO i ograniczonym budżetem.

Zaczynamy

 

Długi początek, ale chcę żebyś wiedział, że aktualnie pozycjonowanie stron to zbieg kompetencji technicznych i marketingowych (z uwzględnieniem wielu jego aspektów marketingu) i wygląda „trochę inaczej” dla małych stron i mało konkurencyjnych fraz, a inaczej dla dużych sklepów internetowych.

Załóżmy, że prowadzisz mały regionalny biznes / sklep w niszowej branży. Wcześniej nie były prowadzone działania związane z pozycjonowaniem strony.

Zastanów się nad grupą docelową.

O tym jak ją dobierać napiszę innym razem. Teraz chodzi o frazy kluczowe jakie potencjalny klient może wpisać wyszukując usługi czy produkty Twojej firmy.

O doborze fraz pisaliśmy w artykule Jak dobrać frazy kluczowe do kampanii Google Ads i pozycjonowania. Pozycjonowanie to strategia, poświęć na ten punkt trochę czasu. Jeśli, nie jesteś pewien jak wyszukują Twój biznes potencjalni klienci, skorzystaj wcześniej z kampanii Google Ads.

Lepiej wydać na początku xxx zł budżetu, niż osiągnąć pozycje pod frazami, które nie będą konwertować. Wato pamiętać, że możesz otrzymać dodatkowe środki na pierwsza reklamę Google Ads. 200 zł kontaktując się z wsparciem Google, nawet 375 zł współpracując z agencją interaktywną.

Audyt strony internetowej

 

Jeśli masz nowoczesną stronę internetową (a tak zakładaliśmy) opartą o jeden z popularnych systemów jak WordPress, PrestaShop, Magento – większość, rzeczy będziesz miał gotowych lub do względnie prostej optymalizacji.

Tu zależy również wiele od tego jakiego szablonu używasz, jak to wszystko jest skonfigurowane, itp. ale na pewno nie będzie tragedii. Jeśli masz skrypt oparty o technologię SaaS lub darmowe rozwiązania (jak na przykład WIX) musisz liczyć się z ograniczeniami dotyczącymi optymalizacji poprzez brak dostępu do kodu stornu.

Większość producentów tych rozwiązań powoli zaczyna dbać o SEO, jednak często są „chwilę” za aktualnymi trendami.Sprawdź najczęstsze błędy SEO posiłkując się artykułem Audyt SEO strony internetowej.

Zadbaj o:

– Treści na stronie. Niech będą użyteczne, unikalne i o dużej objętości. Tu musisz znać podstawy SEO i zasady optymalizacji pod kątem fraz, zwłaszcza długiego ogona. Unikaj: duplikatów (również tych w obrębie własnej domeny), podstron z niską zawartością treści (thin content), ukrytej treści, nadużywania fraz kluczowych, zamieszczania tekstów SEO w stopce.

– Mobilność strony. Aktualnie ponad 50% wyszukiwań jest z kanału mobile, z najnowszych danych na przełomie roku 2017/2018 zostanie wprowadzony nowy index Google „Mobile First”; oznaczać to będzie, że na urządzeniach mobilnych znaczny priorytet będą miały strony przystosowane właśnie do tych urządzeń (w pewnym stopniu już teraz to obserwujemy – czerwiec 2017).

– Szybkość wczytywania strony internetowej. Już od 2010 roku jest to czynnik rankingowy (https://webmasters.googleblog.com/2010/04/using-site-speed-in-web-search-ranking.html). Waga tego czynnika prawdopodobnie cały czas rośnie, zwłaszcza w przypadku urządzeń mobilnych.

Jest to o tyle ważne, że Google (i nie tylko, również Amazon i inne firmy) posiada bardzo dużo badań, że czas wczytywania story wpływa bezpośrednio na konwersję, czy przychód z reklam. Dodatkowe źródła.

– Zabezpieczenie strony. Również oficjalny sygnał rankingowy (od 2014) https://webmasters.googleblog.com/2014/08/https-as-ranking-signal.html.  Tu nie będę się rozpisywał czemu, a polecę gotowe darmowe narzędzia jakimi są letsencrypt.org czy cloudflare.com.

Polecam zawłaszcza ten drugi ze względy na łatwość konfiguracji oraz dodatkowe możliwości. Wdrażając protokół SSL musisz pamiętać o częstym problemie z mixed content. Punkt ten jest już teraz wymagany w usługach Google, jak na przykład kampanie produktowe Google (bez bezpiecznego protokołu nie uruchomisz usługi).

– Poprawne indeksowanie się strony. Dodaj stronę do Google Search Console, będziesz mieć dostęp do informacji na temat kondycji oraz powiadomień dotyczących strony. Dodaj mapę strony w formacie xml by ułatwić Google indeksowanie treści, ważne w szczególności w przypadku większych serwisów i sklepów internetowych.

Tutaj też zastanów się, czy wszystkie podstrony powinny znaleźć się w indeksie ? Czy potencjalny użytkownik na prawdę potrzebuje wejść na 33 podstronę kategorii w sklepie ? Jeśli to nie potrzebne nie indeksuj stron kategorii, z nieznaczącymi treściami (polityka prywatności, regulaminy, itp.) Google posiada ograniczone zasoby, stara się je optymalizować, sprawmy więc by miał w indeksie często aktualizowane nasze najważniejsze strony.

Linki do witryny

 

Przeczytałeś już ponad 5000 znaków i 700 słów. Mam nadzieję, że wiesz jak ważne są treści na stronie. Drugą „nogą” pozycjonowania są linki do witryny.

To one wciąż są jednym z głównych czynników wpływających na pozycję w wyszukiwarce Google. Przez ostanie lata w tej kwestii jednak dużo się zmieniło. Jeśli trafisz na materiały o pozycjonowaniu sprzed października 2013 kiedy Google wprowadziło aktualizację algorytmu „Pingwin 2.1”, traktuj je z dystansem.Algorytm ten dotknął tak wielu stron (~30-40% stron w Google, którymi zajmowały się agencje SEO), że po raz pierwszy w historii, wspominano to w portalach nie związanych z branżą (np. http://technologia.dziennik.pl/internet/artykuly/441534,pingwin-rzadzi-zmiany-w-algorytmie-google.html).

Jak zdobywać linki do witryny?

Założyliśmy na początku, że mamy ograniczony budżet, a nasz biznes to lokalne usługi lub niszowy sklep internetowy. Moja sugestia to rozpocząć od dodania strony do katalogów stron internatowych.

Jest to metoda, która wciąż działa.  Wybieraj jednak katalogi moderowane przestawiającą wartość (ruch / wysokie współczynniki według narzędzi jak ahrefs / majesticseo).W przypadku usług lokalnych, spróbuj wykorzystać narzędzia do monitoringu internetu. Wielu ludzi zadaje pytania na forach internetowych i mediach społecznościowych pytania o polecanie „Dobrego fryzjera w Warszawie”.

Choć nie zawsze, link taki będzie przekazywał wartość pod katem pozycjonowania, sam link może pomóc w zdobyciu klienta. Prowadź poradnik, blog, zrób coś dla społeczności lokalnej czy grupy docelowej.

Przygotuj raport i infografikę, którą uda się zainteresować lokalne media czy portale branżowe. Te następnie będą linkować do źródła.Wykorzystaj współpracę z blogerami i portalami internetowymi. Możesz robić to na własną rękę wyszukując ich poprzez Google lub poprzez jedną z platform jak whitepress.pl.

Warto również zdywersyfikować linki prowadzące do naszej strony poprzez tworzenie tak zwanego zaplecza SEO. Czyli sami tworzymy strony linkujące do naszej głównej domeny. Strony takie możemy tworzyć na darmowych platformach jak blogspot.com, jak i wykupionych domenach, serwerach.

Systemy wymiany linków – szczerze mówiąc, nie bawił bym się w 2019 roku tego typu sposobami pozyskiwania linków. Choć sugeruję, żebyś sam przetestował ten model na przykład na stronie zapleczowej. Wszystkie zdobyte linki, jeśli to możliwe również powinny zostać podlinkowane z zewnętrznych źródeł, by również zdobyły autorytet.

[Tu będzie grafiaka]

Jak powinien wyglądać link do strony?

Kiedyś najpopularniejszą i najskuteczniejszą formą zdobywania linka było wstawienie słowa kluczowego jako treść kotwicy (anchor text).

<a href="http://adres-strony.pl">pozycjonowana fraz kluczowa</a>

Metoda ta nadal jest skuteczna, jednak jest nienaturalna z punktu widzenia Google. Oznacza to, że musimy budować odpowiedni profil linków, a w niskim procencie opierać się własnie o linki tego typu.

Aby zróżnicować profil linków i zadbać o jego dobrą kondycję stosuj w tekście kotwicy bezpośrednie adresy URL, dodawaj w nim brand, mieszaj linki z słowami kluczowymi i brandem (np.: Pozycjonowana fraza – Internet Maker), twórz linki z większą zawartością treści (mikrocytat artykułu), linkiem może być tytuł (<title>) danej podstrony.

Najbezpieczniej zawsze będzie zdobywać linki w formie adresu URL, czyli na przykład dla tego artykułu link na zewnętrznej stronie wyglądał by:

<a href="https://www.internetmaker.pl/pozycjonowanie-stron-poradnik/">www.internetmaker.pl/pozycjonowanie-stron-poradnik</a>

Pamiętaj: W pozycjonowaniu stron liczy się wiedza, cierpliwość (na efekty pozycjonowania trzeba czekać tygodnie, miesiące, lata) i doświadczenie.

To ostanie jest szalenie ważne, wyobraź sobie testowanie różnych metod pozycjonowania przez rok czasu, by przekonać się, że nie są w 100% skuteczne, a następnie rozpocząć testy nowych metod. W tym czasie algorytm zostanie zmieniony co najmniej kilkaset razy.

Kieruj się zasadą „jakość, nie ilość”, rób wszystko dla użytkowników witryny, a nie wyszukiwarki, zaowocuje to w dłuższej perspektywie „efektem ubocznym” w postaci wysokich pozycji.

Pierwsze efekty pozycjonowania

 

Jeśli zaczynasz pozycjonowanie całkowicie nowej domeny, można ona trafić (i tak prawdopodobnie się zdarzy) na zjawisko nazywane „Google Sandbox”. Jest to czas (nawet 9-12 miesięcy), w którym Google może ocenić faktyczna jakość strony. W tym czasie systematycznie powinny trwać prace nad stroną, powinny być dodawane nowe treści, budowany profil linków. Samo „Google” mówi o tym, że rozpoczynając współpracę z agencja SEO kilka miesięcy to minimalny okres by zauważyć efekty (link).

Google w ten sposób walczy między innymi z spamem. Ale, możesz również postawić się z drugiej strony. Pracowałeś latami nad swoją stroną i jej pozycjami w wyszukiwarce. Twoja strona jest wysoko w wynikach wyszukiwania, nagle pojawia całkowicie nowa strona, a Twoja spada w rankingu. Chyba wiesz do czego zmierzam…

Poniżej przykład dla bloga, zakładanego na nowej domenie.

Wykres ahrefs.com

Jak widzisz na wykresie, ruch na stronie pojawił się i zaczyna rosnąć dopiero po kliku miesiącach systematycznej pracy (niebieski wykres). Wzrost ruchu na początku wykresu, to zjawisko nawyzywane Fresh Site Bonus lub „honeymoon”.

Jest to okres w którym Google może zbierać dodatkowe informacje, aby zrozumieć, czy strona spełnia intencje użytkowników, patrząc na ich zachowanie. Ilość artykułów i słów kluczowych rosłą systematycznie, lecz nie rosła tak dynamicznie jak ruch na stronie.

Aby, ominąć czas i przyspieszyć efekty pozycjonowania, wielu specjalistów SEO przechwytuje wygasające domeny z historią by na nich tworzyć strony.

Jeśli posiadasz wieloletnią domenę, na której była strona, a sama domena zindeksowana w Google, również będzie Ci łatwiej i szybciej ją wypozycjonować niż w przypadku tworzenia strony od nowa.

Uwaga:

Otrzymuję wiele wiadomości, by przygotować obszerny pełno wartościowy poradnik na temat pozycjonowania stron.  Postanowiłem, że jeśli zbierze się odpowiednia ilość osób zainteresowanych tego typu publikacją – przygotuję ją.

Należysz do nich ? Zapisz się na listę oczekujących!

Pozycjonowanie Stron – Poradnik
5 (100%) 12 głosów

Od 2003 roku związany z branżą e-marketingu w tym w szczególności z marketingiem w wyszukiwarkach. Właściciel jednej z najszybciej rozwijającej się i najbardziej perspektywicznej agencji interaktywnej na polskim rynku według Google.

Dodaj komentarz

Twój adres email nie zostanie opublikowany. Pola, których wypełnienie jest wymagane, są oznaczone symbolem *

Następny:

Google Partners Rising Stars

Google Partners Rising Stars