Pozycjonowanie Stron Internetowych

0
683

Pozycjonowanie stron internetowych to podstawowa forma marketingu internetowego. Codziennie 20 milionów Polaków rozpoczyna poszukiwanie informacji od wpisania interesujących ich pytań do wyszukiwarki Google. Ta forma reklamy jest nieinwazyjna i postrzegana bardzo pozytywnie, choć świadomość istnienia pozycjonowania stron jest już na całkiem wysokim poziomie, wciąż możemy traktować tą formę reklamy jako ukrytą przez co wzbudzającą duże zaufanie.

Wyniki Wyszukiwania

Wyniki wyszukiwania Google cały czas ewoluują i prawdopodobnie ewolucja ta będzie przyspieszać, co będzie miało nie małe znaczenie dla pozycjonowania stron. Kierunek zmian wyznacza przede wszystkim chęć jak najdokładniejszego odpowiedzenia na zapytania semantyczne i poznanie intencji wpisującego. Dlatego każdy kto optymalizuje stronę internetową powinien zadać sobie pytanie, czego poszukują moi klienci, czym się zajmuje i jak mogę pomóc im w rozwiązaniu ich problemu.

W wynikach wyszukiwania Google możemy również znaleźć wyniki Knowledge Graph (różnego rodzaju), Answer Box, Knowledge Cards i wiele innych. Również należy pamiętać o płatnych wynikach wyszukiwania czyli linkach sponsorowanych Google Adwords, kampaniach produktowych Google Merchant czy reklamach hoteli.

wyniki-wyszukiwania-google-czerwiec-2016
Wyniki wyszukiwania Google

Co to Pozycjonowanie, SEO

Efektywne pozycjonowanie stron www to nieustanny proces. Raz wykonane działania nie gwarantują nam zdobycia wysokich pozycji w wyszukiwarce pod frazami kluczowymi wpisywanymi przez internautów. Wynika to przede wszystkim ze zmian w algorytmach, zmieniającej się technologii, zmieniających się przyzwyczajeń użytkowników, jak i ze względu na ciągle rosnącą konkurencję i powszechność Internetu. Wszystkie te elementy są ze sobą powiązane.

SEO to ciągłe badania, analizy, testy mające na celu sprawdzenie teorii. To codzienna praca, a także rozmowa z udziałowcami firmy, tworzenie strategii, współpraca z wieloma działami przedsiębiorstwa.

Jak skutecznie wypozycjonować stronę internetową

To banał, ale Twórz stronę i markę, którą pokochają Twoi odbiorcy. W praktyce oznacza to, że po pierwsze strona musi być nowoczesna – przystosowana do urządzeń mobilnych, powinna szybko się wczytywać, zawierać bogate i unikalne treści, które będą użyteczne dla użytkowników.

Content is King

To czego szukają użytkownicy sieci to wysokiej jakości treści – artykuły, grafiki, video, muzyka. Tym samym Google chce właśnie te treści dostarczać użytkownikom i promować najlepszych twórców. Ze względu na coraz lepsze algorytmy Google w tym w szczególności Panda (algorytm odpowiadający za jakość contentu) treści te muszą być coraz lepsze.

Wiele firm wie, że „treść to król”, ale nie do końca rozumie to zdanie tworząc duże ilości niskiej jakości, treści nastawione na słowa kluczowe i wyszukiwarki. Wiele firm wciąż uważa, że nakłady na treść nie muszą być duże – w końcu wszyscy potrafimy pisać, jaka to sztuka. Z własnego doświadczenia, wiemy, że niemal zawsze jeśli firma zdeklaruje się do tworzenia treści, zapał twórczy kończy się jeszcze przed pierwszą publikacją lub stworzony materiał zwyczajnie nie nadaje się do publikacji.

Dobry Marketing Treści

Celem dobrych treści jest wysokiej jakości odpowiedź na pytania zadawane przez użytkowników, treść wzmacniająca markę i prowadząca do konwersji (pożądane działanie – najczęściej sprzedaż).

Umiejscowienie treści powinno być w widocznym obszarze stron. Absolutnie nie powinno się stosować treści w tym samym kolorze co kolor tła, tylko po to, by miały one wpływ na pozycjonowanie. Treści powinny być zamieszczane na wysokich pozycjach na stronie – widoczne bez przewijania na pierwszym ekranie po wczytaniu strony. W jednym z hangout`ów, pracownik Google John Muller, zasugerował, że wyszukiwarka nie bierze pod uwagę treści, które są ukryte w różnego rodzajach tabach, zakładkach, itp. Założenie jest takie, że skoro treść nie została od razu załadowana na stronie, to jest ona mało ważna.

Google w jednym z oficjalnych podręczników pisze, że bez problemy rozpoznaje rodzaj treści na stronie – menu nawigacyjne, treści reklamowe, poszczególne widgety, komentarze, itp., a w rankingu pozycjonowania udział biorą unikalne wartościowe treści.

Z tego samego powodu treści powinny być odpowiednio sformatowane. Podziel tekst na akapity, korzystaj z śródtytułów, wypunktuj, użyj linkowania wewnętrznego, zwieraj w treści słowa kluczowe.

Porada

  • Nie wystarczy napisać artykuł i o nim zapomnieć. Warto rozbudowywać go z czasem o zdobyte nowe informacje. Artykuły należy optymalizować również pod kątem technicznym. Po jakimś czasie przeprowadź analizę widoczności artykułu oraz zdobywanego ruchu (frazy kluczowe, pozycje fraz kluczowych, współczynnik odrzuceń).
  • Lepiej napisać jeden dobry artykuł niż dwa słabe. Jeśli piszesz dwa artykuły o podobnej tematyce i możesz je połączyć, połącz je. Artykuł będzie lepiej widziany w oczach Google oraz unikniesz kanibalizacji w wynikach wyszukiwania.
  • Treści dobieraj do grupy docelowej. Jeśli Twój produkt jest bardzo techniczny, ale kupują go zwykli użytkownicy, nie zarzucaj ich branżowym żargonem, lecz użyj bardziej opisowych treści oraz języka korzyści.
  • Dzięki dobrym treściom publikowanym na stronie, obniżasz również koszt za kliknięcie w linkach sponsorowanych Google Adwords.

Optymalizacja Strony Internetowej

W pliku pomocy Google (https://support.google.com/webmasters/answer/35291) możemy przeczytać:  „Jeśli rozważasz zatrudnienie SEO, im szybciej to zrobisz, tym lepiej. Planowanie zmian w witrynie lub uruchomienia nowej to dobry moment na taką decyzję.”

Wiele firm tworzy stronę internetową bez konsultacji ze specjalistami ds. SEO i stawia ich przed faktem dokonanym z prośbą o magiczną optymalizację strony, by szybko znaleźć się w pierwszej stronie wyników wyszukiwania.

Budowa strony powinna być poprzedzona zaplanowaniem głównej funkcji strony internetowej, jej użyteczności, architektury informacji, ustaleniem strategii treści, designu, a także kierunku rozwoju, budowy strategii widoczności w sieci.

Tworzenie zoptymalizowanych stron

Dobre treści podawaj na stronach, które będą nieść dobre doświadczenia użytkowników. Tak jak dba się o dobrą prezentację witryny sklepowej, tak samo powinno się dbać o witrynę internetową.

Dobrze zoptymalizowana strona internetowa to:

  • Strona przystosowana do wyświetlania na wielu ekranach.
  • Strona prosta w nawigacji.
  • Zoptymalizowane tytuły stron, tag <title>.
  • Zoptymalizowane dane meta, mają duże znaczenie w lepszym zrozumieniu przez wyszukiwarki treści strony.
  • Zoptymalizowana struktura strony, odpowiednio zastosowane nagłówki, H1, H2, Hx.
  • Linkowanie wewnętrzne, jako ułatwienie nawigacji oraz powiązania między sobą treści.
  • Wdrożenie protokołu HTTPS na stronie.
    Google do swoich wytycznych dla webmasterów dodał informacje, że traktuje bezpieczne strony jako bardziej wiarygodne. Już w 2014 (https://googlewebmastercentral.blogspot.com/2014/08/https-as-ranking-signal.html) roku Google informowało o możliwości wpływu tej funkcji na ranking w wyszukiwarce.
    Więcej na temat ostaniach zmian w wytycznych dla webmasterów znajduje się na https://www.seroundtable.com/changes-in-the-google-webmaster-guidelines-21551.html
  • Optymalizacja czasu wczytywania strony. Jest to czynnik wpływający zarówno na ranking strony, jak i zachowanie użytkowników. Szybciej wczytywana strona wpływa pozytywnie na jej odbiór, przez co liczba konwersji się zwiększa.

Przede wszystkim Mobile

Gdy powstawało Google do sieci podpięte było 300 milionów użytkowników, korzystających z  mało wygodnych komputerów, dużych kineskopowych monitorów. Dziś do sieci podpiętych jest 3 miliardy ludzi, z czego większość korzysta z urządzeń mobilnych.

Dziś dobrze zoptymalizowana storna internetowa, to przede wszystkim storna dostosowana do wyświetlania na urządzeniach mobilnych. Jest to nieodwracalny trend, który również promuje Google. Coraz więcej czynności wykonujemy na urządzeniach mobilnych, po sam telefon sięgamy ponad 100 razy dziennie.

Już samo tworzenie stron internetowej powinno rozpocząć się od projektu na komórkę. Powód jest prosty, projektując na mały ekran, skupiamy się na najważniejszych rzeczach. Zależy nam, by były one łatwo dostępne zaraz po wczytaniu strony. O wiele łatwiej jest dodać kolejne funkcjonalności na dużym ekranie, niż obcinać je na małym.

RWD (Responsive Web Design) to jedno z skuteczniejszych rozwiązań, które pozwoli w dość łatwy sposób tworzyć strony dobrze wyświetlane na laptopach, komórkach, tabletach, ale również smarwatch’ach czy smart telewizorach i konsolach do gier.

Linki to nie wszystko

Zdobywanie linków do witryny wciąż jest bardzo ważne, jednak podejście do ich zdobywania w ostatnich latach znacznie się zmieniło. Przyczyną, jak w przypadku konieczności zwiększania jakości treści, jest algorytm, tym razem nosi on nazwę Pingwin.

Zdobywając linki do witryny powinno zadać sobie pytanie: czy link zostanie kliknięty, czy może doprowadzić do konwersji, czy na pewno będzie użyteczny dla internautów, czy jest zamieszczony na stronie powiązanej tematycznie z naszą działalnością?

Dobór fraz kluczowych do pozycjonowania

Dobór fraz do pozycjonowania to proces, który bardzo często jest przeprowadzany zbyt szybko. Do pozycjonowania frazy wybierane są na „czuja” i pochopnie. To największy błąd, bowiem dobór odpowiednich fraz ma kluczowe znaczenie dla efektywności pozycjonowania.

Wyobraź sobie, że po kilku miesiącach Twoja strona ląduje w upragnionym TOP10 na wybrane wcześniej frazy, ale absolutnie nie przekłada się to wzrost zysków. Okazuje się, że frazy są źle dobrane – pieniądze wydane, a efektów brak. Jak uchronić się przed wrzuceniem kasy w błoto?

Chcesz dowiedzieć się, jak powinien wyglądać prawidłowo przeprowadzony wybór fraz do pozycjonowania. Więcej informacji na ten temat znajdziesz w artykule Jak dobrać frazy kluczowe do kampanii Google AdWords i pozycjonowania.

Algorytmy SEO

Pingwin – algorytm krający za spam. Algorytm ten karze za nienaturalne i spamowe profile linków prowadzące do pozycjonowanej witryny. Aby uniknąć kary z strony tego algorytmu, nie stosuj metod black hat, zdobywaj linki z wartościowych i tematycznych storn.

Panda – algorytm mający na celu monitorowanie jakość treści na stronie, nakłada kary za niski jej poziom (słabą wartość merytoryczną, małą objętość, duplikaty treści). Aby się ustrzec przed karami z strony tego algorytmu, należy unikać sztucznego generowania treści jedynie dla wyszukiwarek.

Koliber – algorytm, który został stworzony by interpretować synonimy i kontekst wyszukiwania. Uwzględnia przy obliczaniu trafności odpowiedzi na zapytanie takie czynniki, jak dotychczasowa historia wyszukiwań, profil internaty, lokalizację użytkownika.

Gołąb – algorytm odnoszący się do lokalnych wyników wyszukiwania Google. Mający na celu dostarczanie jak najlepszych odpowiedzi na zapytania lokalne.

Brainrank – algorytm oparty o uczenie maszynowe, sztuczną inteligencję. Przyszłość pozycjonowania (i nie tylko) oparta o big data oraz sztuczną inteligencję. Prawdopodobnie połączenie powyższych algorytmów (i nie tylko) obliczenia w czasie rzeczywistym oraz samo nauka.

Mity SEO

  1. Gwarancja rankingu. Żaden specjalista ds. pozycjonowania nie może zagwarantować, że strona internetowa pojawi się na określonej pozycji. Takie deklaracje powinny być traktowane z rezerwą. Wynika to z mnogości czynników wpływających na pozycje (mówi się o około 200 czynnikach rankingowych), przez co trudne jest zarządzanie nimi wszystkimi, zwłaszcza, że czynniki te nie są jawne i ciągle ulegają zmianą. Dodatkowo ranking w wyszukiwarce jest personalizowany oraz geolokalizowany, co powoduje, że rożne osoby w tym samym czasie mogą widzieć różne wyniki wyszukiwania.
  2. Ważny jest Page Rank (PR) – w trakcie pisania tego artykułu Google całkowicie wycofało wyświetlanie zielonego paska Page Rank. Sam algorytm nadal będzie funkcjonował. Wysokość Page Ranku nie miała nigdy nic wspólnego z pozycją w wyszukiwarce – strony z niższym PR mogły być wyżej w wynikach wyszukiwania.
  3. Agencja SEO wspierana przez Google. Google w żaden sposób NIGDY nie certyfikował, wspierał, czy polecał jakiejkolwiek agencji SEO. Google certyfikuje agencje zajmujące się płatnymi wynikami wyszukiwania Google Adwords.
  4. Google Adwords podnosi pozycję również w organicznych wynikach wyszukiwania Google. Nie. Google Adowrds w żaden sposób nie wpływa na naturalne wyniki.
  5. Liczy się tylko pierwsze miejsce.

Ile kosztuje pozycjonowanie ? Zarobki w SEO

W 2014 roku przeprowadziliśmy jedyne takie kompleksowe badanie branży SEO. (https://www.marketingowy.net/raport-branza-seo-2014/) wraz z największym polskim forum na temat pozycjonowania forum.optymalizacja.com oraz najlepszymi specjalistami w kraju. Choć od raportu minęło trochę czasu, nadal jest on aktualny i warty przeczytania.

Przede wszystkim z raportu wynika, ze średnia pensja specjalisty to 5 455 zł netto. Największy przedział pensji waha się pomiędzy 3000 – 5000 zł netto. Przyjmując te wartości koszt samego zatrudnienia z wszystkimi obowiązującymi podatkami to 9 327,91 zł (całkowity koszt pracodawcy).

Koszty kampanii SEO:

  • Praca specjalisty do spraw pozycjonowania
  • Praca specjalisty do spraw treści – copywriter
  • Praca menadżera projektu
  • Praca grafika
  • Szkolenia w celu podnoszenia umiejętności
  • Narzędzia niezbędne do analiz i pozycjonowania
  • Domeny i serwery internetowe wspomagające pozycjonowanie
  • Budżet na zakup miejsca pod publikację treści i linków

Tym sposobem łatwo obliczyć ile kosztuje i ile jest warte profesjonalne pozycjonowanie stron internetowych.

Dobrzy specjaliści nie muszą martwić się o brak pracy

Największy portal zrzeszający specjalistów z całego świata opublikował raport, z którego niezmiennie od lat wynika, że jest bardzo duże zapotrzebowanie na specjalistów ds. pozycjonowania, jak i ogólnych umiejętności z zakresu marketingu internetowego.

linkedIn-hot-skills-2015-global
W 25 umiejętności najbardziej poszukiwanych w 2015 roku na linedin.com

Mimo wszystko w internecie można nadal znaleźć wiele ofert pozycjonowania z rozliczeniem „za pozycje” czy w bardzo niskich cenach. Ale koszty pozycjonowania dla wszystkich są mniej więcej takie same, liczą się jedynie umiejętności i podejście. Wnioskować zatem można, iż oferty o podejrzanie niskich wycenach będą skutkować mizerną jakością i niewielkim czasem poświęcanym na pozycjonowanie serwisu klienta.

Oczywiście są branże, gdzie uda się pozycjonować za 300-500 zł miesięcznie, ale nie ukrywajmy większość komercyjnych branż na to nie pozwala.

Jak wybrać Agencję SEO (pozycjonującą?)

Odpowiedź nie jest prosta. Aktualnie pozycjonowanie staje się bardzo popularne wśród polskich firm, przez co na rynku pojawia się coraz więcej osób, które bez wiedzy chcą na tym zarobić. Również wiedza polskich przedsiębiorstw na temat pozycjonowania jest bardzo słaba i przestarzała przez co rodzą się niezdrowe sytuacje.

Polski rynek pozycjonowania storn, wygląda aktualnie tak, że praktycznie każda agencja, firma hostingowa, itp. oferuje pozycjonowanie, ale mało która je wykonuje. Wynika to z braku specjalistów oraz kosztu ich zatrudnienia.

Firmy oferujące takie pozycjonowanie często korzystają z automatycznych narzędzi, metod niskiej jakości (spam) nie traktują usługi jako strategicznej z punktu widzenia. Wychodzą z założenia, jak się uda, to się uda.

Agencja SEO jako partner

Z racji tego, że pozycjonowanie wymaga nakładów pieniężnych (dla komercyjnych branż, dużych) oraz jego efekty widoczne są po kilku miesiącach (a nawet później), wiele firm na zachodzie wpisuję tą usługę jako strategiczną dla firmy.

Wysokie wyniki wyszukiwania to tak naprawdę „efekt uboczny” wszystkich działań związanych z pozycjonowaniem (optymalizacja strony / budowa linków / obecność w mediach społecznościowych). Dlatego powinno się pamiętać, że również po stronie cfirmy (działu marketingu, PR, IT) pojawią się obowiązki i sugestie zmian

W agencjach SEO jak wszędzie pracują ludzie, to o nich przede wszystkim warto pytać. To tak jak by porównywać restaurację fast food z restauracją z gwiazdkami Michelin. Niby tu i tu są kucharze, ale…

Pozycjonowanie opiera się na wielu testach, metodzie prób i błędów. Dlatego też sugeruje wybranie doświadczonej agencji, która nie będzie się uczyć na Twoim biznesie. Ewentualne ratowanie strony ukaranej przez Google, może się okazać o wile bardziej pracochłonne niż jej nieumiejętne pozycjonowanie.

Pytaj o metody, zakres prac, strategie na pozycjonowanie. Te wszystkie informacje powinny być transparentne, na pewno część tych prac jest zastrzeżone jako know-how, ale nie oszukujmy się pewne standardy pozycjonowania są ogólne. Jest to również element weryfikacji znajomości technik pozycjonowania przez agencje jak i podejścia. Żadna agencja pozycjonująca przez spam nie będzie chciała się tym chwalić.

Pytaj o poprzednich klientów i historie sukcesów. Pozycjonowanie to usługa w dużym stopniu narażona na uzyskanie kary z strony Google poprzez ryzyko związane z manipulacją stron. Jak i efektywność poprzez własne unikalne metody. Dlatego też agencje nie za często chcą pokazywać adresy klientów. Nie mniej w każdej agencji są strony zaprzyjaźnionych firm, które pozwolą na takie prezentacje.

Warto Pamiętać

  • „rozliczenie za efekt” nie gwarantuje rosnących pozycji w wyszukiwarce
  • nie korzystaj z ofert o podejrzanie niskich kosztach
  • wykorzystaj efekt skali: większa inwestycja = większy zysk
  • niskobudżetowa kampania testowa nie obrazuje efektów pełnej reklamy

Narzędzia SEO

(wkrótce aktualizacja)

Black Hat SEO

Wiele agencji zajmujących się pozycjonowaniem stron internetowych wciąż zdobywa linki dla samego zdobywania. Bardzo często są to linki z miejsc w ogóle nie odwiedzane przez internautów, zdobywane poprzez błędy zabezpieczeń w skryptach i inny spamerski sposób. Takie podejście wynika często z niewiedzy agencji lub próby cięcia kosztów pozycjonowania.

Działania takie wiążą się z dużym ryzykiem ukarania przez Google pozycjonowanej w ten sposób strony. Ponowne odzyskanie pozycji strony może okazać się czasochłonne i droższe niż samo nieetyczne pozycjonowanie. Jeśli nie chcesz by Twoja firma była postrzegana w złym świetle, jako zdobywająca niskiej jakości spamerskie linki, oraz żeby Twoja firma nie była narażona na straty, nie wybieraj tego typu oferty.

Kary Google

(wkrótce aktualizacja)

Ewolucja i przyszłość pozycjonowania

Jest to tekst powstały w wyniku wielu rozmów z osobami zainteresowanymi pozycjonowaniem (zarówno z małych jak i dużych firm, zarówno młodych, jak i bardziej doświadczonych). Osoby te bardzo często mają mylne pojęcie o pozycjonowaniu, często w cząstkową wiedzą, sprzed wielu dobrych lat. Inną dużą grupą osób, niestety, są osoby które korzystały z słabych firm SEO, efektem czego są złe doświadczenia w postaci krótkotrwałego zdobycia pozycji, lub w ogóle braku zdobycia pozycji.

Pozycjonowanie wymaga nie tylko dużo czasu na sam proces, ale pochłania niemal w proporcji 50:50 czas na czytanie branżowej prasy, naukę, testy, przystosowanie się do nowych algorytmów.

Należy Pamiętać, że SEO nie jest nauką ścisłą dlatego ten tekst zawiera jedynie opinię autora i zalecania. Należy również pamiętać, że chociaż podstawowe zasady pozycjonowania się nie zmieniają to algorytm wyszukiwania zmienia się cały czas.