Jak założyć sklep internetowy

Jak założyć sklep internetowy

Konsumenci nieustanie przenoszą się do internetu, jest to trend, który jest nie do zatrzymania. Polacy pokochali zakupy on-line, kupując coraz więcej i coraz częściej. Z drugiej strony, konkurencja również szybko rośnie. Jaka jest prawda o sprzedaży w internecie? Jakie są mity? Jakie są trendy? Jak i ile można zarobić?

Sprzedaż w internecie nie jest już dla każdego. Kilkanaście, a nawet kilka lat temu w wielu branżach wystarczyło stworzyć sklep internetowy i ludzie kupowali. Rynek nie był uregulowany, konsumencie mieli mniejszą ochronę, konkurencja była mała, świadomość marketingu niska.

Dzisiaj dalej usłyszysz, że sklep internetowy to prosty biznes i wolność finansowa – ale jedynie od firm zajmujących się e-commerce, które chcą zdobyć kolejnych klientów. W rzeczywistości w większości branż dominują globalne marki z milionowymi budżetami na marketing, badania, sprzedaż. Aby się przebić biznes musi być dobrze zaplanowany.

A sprzedaż to nieustanna nauka, zmieniające się standardy obsługi klienta, zmieniające się prawo, formy reklamy, dotarcia i utrzymania klienta.

E-handel 2019

W styczniu 2018 roku w Polsce zarejestrowanych było ponad 29 tysięcy sklepów internetowych 1)Bisnode, Rynek e-commerce w Polsce w 2017/2018 roku, rocznie pojawia się około 8-9 tys. nowych e-sklepów, lecz jedynie 30% z nich przetrwa dłużej niż 8 lat ze względu na rosnącą konkurencję.

Udział handlu realizowanego w internecie w stosunku do handlu detalicznego ogółem stanowi około 5% (według prognoz już w 2018 roku e-handel osiągnie wartość około 45 mld złotych, zaś w 2020 roku może przekroczyć 60 mld złotych), lecz w najbliższym czasie będzie zbliżać się do średniej globalnej, która wynosi 10%.

17% Polaków kupuje za pomocą smartfonu przynajmniej raz w tygodniu

Raport PWC „Polacy na zakupach” 2)https://www.pwc.pl/pl/publikacje/2018/polacy-na-zakupach-5-filarow-nowoczesnego-handlu-raport-pwc.html

Głównymi trendami w sprzedaży online aktualnie są:

  • sprzedaż przez urządzania mobilne jak komórki i tablety
  • rosnąca personalizacja
  • convenience (dążenie do jak największej wygody i oszczędności czasu)
  • sprzedaż transgraniczna (coraz więcej polaków kupuje na portalach jak aliexpress.com, omijając opłaty za przewalutowanie poprzez karty jak Revolut, czy karty wielowalutowe w banku)
  • sprzedaż abonamentowa
  • wypożyczanie dóbr
  • dzielenie się dobrami (economies of sharing3)https://pl.wikipedia.org/wiki/Ekonomia_wsp%C3%B3%C5%82pracy, jak Uber, Next Bike, Veturillo, Airbnb, Couchsurfing, itp.)
  • rosnąca rola mediów społecznościowych i influencerów
  • komunikacja poprzez boty
  • rozwiązania oparte o sztuczną inteligencję

Sklep internetowy a firma

Sklep internetowy teoretycznie można uruchomić bez zakładania działalności gospodarczej. Funkcjonujące od 30 kwietnia 2018 r. przepisy ustawy Prawo przedsiębiorców pozwalają na założenie tzw. działalności nierejestrowanej, która daje możliwość prowadzenia jej do momentu nieprzekroczenia połowy wynagrodzenia minimalnego, które w 2019 r. wynosi 1125 zł dodatkowym warunkiem jest, aby podatnik w okresie ostatnich 60 miesięcy nie wykonywał działalności gospodarczej.

W sprawach formalnych zakładania działalności gospodarczej nie jestem ekspertem. Tu polecam bardziej blogi na temat księgowości, prawnicze, itp.

Jak założyć sklep internetowy

Wpis ten jest kierowany do osób nowych w świecie e-commerce, dlatego też, przede wszystkim na rozwiązaniach dla nich będę się skupiał. Czego potrzebujesz aby założyć sklep internetowy?

Domena – czyli adres Twojego sklepu w internecie. Warto by była ona unikalna i łatwa do zapamiętania, lepszym rozwiązaniem jest nazwa jak 4f.pl niż sklepsportowy.pl. Dzięki temu będziesz budować własną markę. W przypadku wyboru nazwy generycznej (drugi przykład) klienci będą mieli problem ze znalezieniem Twojego sklepu, zwłaszcza na początku. Koszt rejestracji 9,99 zł netto (12,29 PLN brutto), przedłużenia 40 zł netto (49,99 PLN brutto) w ovh.pl

Hosting – miejsce na którym będzie Twój sklep internetowy. Tu warto wybrać dobrego, sprawdzonego dostawcę, a przed wyborem przeczytać opinie i recenzje. Największe firmy hostingowe nie muszą być najlepsze, a ich popularność może wynikać z nakładów marketingowych. Ja polecam najczęściej dhosting.pl oraz mydevil.pl. Koszt około 150 – 200 zł rok.

Oprogramowanie – Wybór platformy sklepowej

Co to znaczy? Do wyboru mamy sklep jako usługę, tak zwany SaaS (Software as a Service) oraz sklep na własnym hostingu.

Co mamy do wyboru?

SaaS – wariant abonamentowy, płacimy miesięcznie za pełną obsługę sklepu w wybranym pakiecie. Przykładami takich sklepów są: Shoplo, Sky-shop.pl, Shoper, IAI itp. Koszt od ~50 zł netto miesięcznie.

Open Source – oprogramowanie z otwartym kodem, dostępne za darmo. Wymagana jest podstawowa znajomość technologii internetowych. Wszystko jest do nauczenia się i osoby, które nie miały z tym styczności po pewnym czasie zaczną sobie radzić w podstawowym zakresie. Koszt stworzenia sklepu w agencji na takim oprogramowaniu to minimalnie 4000 – 5000 zł netto, średnio 7000 – 9000 zł netto, maksymalne zależą od złożoności projektu i czasu niezbędnego na wykonanie projektu.

Dedykowane rozwiązanie – najbardziej zaawansowane rozwiązanie, dla osób które wiedzą czego potrzebują oraz jeśli inne warianty nie spełniały ich oczekiwań. Tu koszt zaczyna się od 15 000 zł netto w górę, przez 150 000, 1 500 000 i dalej. Wszystko to kwestia złożoności prac.

Ile kosztuje otwarcie sklepu?

Koszty sklepu internetowego to przede wszystkim czas i pracownicy. Albo poświęcamy swój czas i zajmujemy się większością rzeczy, albo zatrudniamy specjalistów. Pośrednim rozwiązaniem może być spółka i podzielenie się kompetencjami, ryzykiem i zyskiem.

Koszty sklepu internetowego to przede wszystkim czas i pracownicy. Albo poświęcamy swój czas i zajmujemy się większością rzeczy, albo zatrudniamy specjalistów. Click To Tweet

Przykładowe koszty założenia sklepu internetowego na WordPress (WooCommerce), PrestaShop, Magento

Domena sklepu internetowego – jak pisałem wyżej. Koszt rejestracji 9,99 zl netto (12,29 PLN brutto), przedłużenia 40 zł netto (49,99 PLN brutto) w ovh.pl (najlepsze warunki w Polsce „od zawsze”, duża i pewna firma).

Hosting strony – średnia wartość inwestycji to 150 -200 zł netto rocznie. Przykładowe hostingi: dhosting.pl, mydevil.pl. Wcześniej możemy przez 14 dni przetestować konto bezpłatnie. W tym czasie możemy sprawdzić, czy poradzimy sobie sami z instalacją sklepu.

Skrypt sklepu – wybierając darmowe oprogramowanie jak WooCommerce, czy PrestaShop – 0 zł. Sklep możemy stworzyć na podstawie dostępnych w internecie poradników.

Całkowity koszt: 250 zł netto / rok.

Teoretycznie bardzo tanio, w praktyce jeśli nie poradzisz sobie z wdrożeniem i będziesz musiał(a) skorzystać z zewnętrznych programistów, płatnych wtyczek itp. koszt ten szybko może urosnąć w tysiące złotych.

Zalety

thumbs-up-icon

Za 
  • Dramowy
  • Jesteś „właścicielem” sklepu
  • Teoretycznie nieograniczona możliwość rozbudowy
  • Bardzo duża ilość developerów (programistów znających ten skrypt)

thumbs-down-icon

Przeciw
  • Musisz znać podstawy obsługi CMS / HTML / CSS
  • Czas wdrożenia sklepu może potrwać kilka tygodni
  • Konieczność samodzielnego dbania o aktualizację
  • Jeśli będziesz wdrażać z agencją, koszty mogą być relatywnie wysokie

Jeśli nie znasz się na technologiach internetowych i nie masz ochoty ich poznawać (w końcu masz zostać właścicielem sklepu, nie programistą), rozwiązaniem może być sklep w abonamencie.

Koszt sklepu w modelu abonamentowym (SaaS)

Tu do kosztów podobnie zaliczymy domenę internetową, pod którą znajdzie się nasz sklep.

Dodatkową inwestycją będzie skrypt sklepu internetowego. Zaletą tego rozwiązania jest to, że nie musimy się martwić o hosting, aktualizacje, itp. Wadą jest ograniczony dostęp do kodu źródłowego sklepu oraz brak (lub mocno ograniczona możliwość) dedykowanych rozwiązań.

Koszt Shoplo.pl
Koszt Shoplo – możesz wypróbować za darmo przez 15 dni.

Całkowity koszt: ~550 zł netto / rok.

Rozwiązanie to wydaje się być najlepszą alternatywą dla początkujących. Dzięki takim rozwiązaniom, szybko uruchomisz sklep internetowy (w 2-3 godziny). A dzięki wielu dostępnym rozszerzeniom dostępnym w tego typu rozwiązaniach dowiesz się, co jest przydatne w Twoim biznesie i czego często używasz oraz czego ewentualnie może ci brakować.

Przy tworzeniu nowego sklepu na otwartym lub dedykowanym rozwiązaniu, tylko przewidujesz co będzie odpowiednie, przez co możesz pominąć pewne opcje lub niepotrzebnie je wdrażać. Co jest nieoptymalne.

Darmowy sklep internetowy

Czy istnieje? Teoretycznie tak. Można stworzyć samodzielnie sklep na darmowym oprogramowaniu, jak WooCommerce czy PrestaShop, na bezpłatnym hostingu z darmową nazwą domeny.

O ile bezpłatne oprogramowanie pozwala na bardzo dużo i mogę je bez problemu polecić, o tyle darmowe hostingi mogą okazać się nie najlepszym wyborem. Wiele z nich w zamian za miejsce na stronę, będzie wyświetlać swoje reklamy, sam hosting może być powolny i posiadać wiele ograniczeń, co będzie wpływać na doznania użytkowników i ostatecznie na brak zaufania i sprzedaż. Nikt nie dokona zakupu w sklepie, w którym jest więcej reklam z randkami, niż produktów.

Dodatkowo sam bezpłatny adres (najczęściej subdomena) nigdy nie będzie Twoją własnością, więc jeśli nawet uda Ci się go wypromować – w pewnym momencie możesz go utracić.

Wydaje mi się, że jeśli wierzysz w swój pomysł, warto w niego zainwestować. Brak inwestycji może wpłynąć na efektywność, przez co nie zweryfikujesz poprawnie swojego pomysłu.

Zalety

thumbs-up-icon

Za 
  • Szybkie wdrożenie
  • Dostępne wszystkie najpotrzebniejsze funkcje
  • Cały czas aktualizowany i usprawniany
  • Niski koszt rozpoczęcia
  • Niskie miesięczne / roczne opłaty

thumbs-down-icon

przeciw
  • Brak dostępu do kodu
  • Brak możliwości edycji wszytkiego
  • W przypadku braku danych funkcjonalności, brak możliwości wdrożenia lub bardzo drogie wdrożenia

Ile można zarobić na sklepie internetowym?

Statystycznie 97-99% użytkowników, którzy wejdą na Twoją stronę, opuści ją bez dokonania zakupu. Współczynnik ten mocno zależny jest od branży, w której działasz, źródła ruchu czy miejsca na ścieżce zakupowej klienta.

Współczynnik konwersji dla sklepów internetowych - 2018.
źródło: compass.co4)https://blog.compass.co/ecommerce_conversion_rate_benchmark/

Odczytując powyższe dane, musisz mieć świadomość wielokanałowości dotarcia do użytkownika i wykorzystania różnych mediów na różnym etapie zakupowym. Działania w jednym obszarze wpływają na inny. Należy testować różne formy dotarcia do klienta i je optymalizować.

Zarobki sklepu internetowego zależą od bardzo wielu rzeczy:

  • produktu (czy rozwiązuje w najlepszy sposób problem potencjalnego klienta)
  • obsługi klienta
  • potencjału na rynku (ile osób potencjalnie może potrzebować tego produktu)
  • konkurencji (ile sklepów sprzedaje ten sam lub bardzo podobny produkt)
  • ceny (wiele osób uważa, że to najważniejszy czynnik, ale czy sami w sklepie kupujemy najtańsze produkty?)

Najczęstsze błędy

  1. Brak biznesplanu – wielu przedsiębiorców zaczyna swój biznes z myślą „jakoś to będzie”, nie spisuje najważniejszych danych, nie analizuje. Przez co prawdopodobieństwo niepowodzenia wzrasta.
  2. Brak marketingu – genialny produkt nie sprzeda się sam. Czasy, gdy nie było wyboru na półkach sklepowych już dawno minęły. By przykuć uwagę odbiorcy i przekonać do zakupu potrzeba coraz więcej wysiłku.
  3. Przeinwestowanie w sklep internetowy – wiele osób na samym początku próbuje dodać wszystkie możliwe funkcje w sklepie internetowym, nie wiedząc czy będą one przydatne. Odstawia start sklepu, starając się by był idealny. W większości przypadków lepsze jest zrobione niż idealne. Zdarza się również, że inwestycja w sklep pochłania wszystkie środki i nic nie pozostaje na marketing. Tym sposobem drogi sklep bez ruchu szybko zostaje zamknięty.
  4. Brak analizy danych – punkt powiązany z brakiem biznesplanu, ale również brak analiz danych występuje po uruchomieniu sklepu internetowego. Aktualnie posiadając dane na przykład z Google Analytics, dokładnie możemy odczytać co się sprzedaje i dlaczego. Brak takich analiz i inwestowania w rzeczy nieopłacalne doprowadzają do zamknięcia sklepu.
  5. Brak rozwoju sklepu – raz stworzony sklep, nawet gdy sprzedaje, powinien być cały czas modernizowany, optymalizowany, rozwijany. W przeciwnym wypadku w dobie szybko zmieniających się technologii i upodobań konsumentów zostaniesz w tyle.

Jak promować sklep internetowy

Dzisiaj nie wystarczy mieć super produkt, trzeba go umieć sprzedać. Reklama sklepu internetowego to jeden z najważniejszych elementów składających się na jego sukces. Jak można promować sklep internetowy?

Najbardziej popularną jest promocja w wyszukiwarkach internetowych (w Polsce praktycznie to tylko Google, które posiada 99% rynku 5)http://gs.statcounter.com/search-engine-market-share/all/poland). Sklep możemy promować poprzez:

  • płatne reklamy Google Ads (zaznaczone poniżej na pomarańczowo)
  • pozycjonowanie w naturalnych wynikach wyszukiwania
    (zaznaczone poniżej na zielono)

W mojej opinii reklama w wyszukiwarce to podstawowa forma reklamy dla sklepów internetowych, dzięki której trafiamy do użytkowników wtedy, gdy nas szukają i są gotowi zapłacić za produkt czy usługę.

Reklama w wyszukiwarce

Odpowiedź na pytanie – co wybrać: Pozycjonowanie czy Google Ads? – nie jest prosta, gdyż uzyskana odpowiedź to najczęściej: „to zależy”. W skrócie, system reklamowy Google Ads to jeden z najlepszych systemów reklamowych na świecie. Pozwala relatywnie szybko wdrożyć kampanię reklamową i rozliczany jest „za efekt”, dokładniej za kliknięcia, czyli przejścia na sklep internetowy (w teorii istnieje również rozliczania się tylko od sprzedaży, ale to bardziej zaawansowana opcja; zakładam, że jeśli czytasz ten artykuł jesteś początkujący / początkująca więc nie będę mieszał).

Przy pomocy reklam Google Ads, możemy skorzystać z takich funkcji jak:

  • Reklamy produktowe (te ze zdjęciem na powyższym screenie)
  • Reklamy tekstowe w wyszukiwarce
  • Reklamy w sieci reklamowej (na innych portalach)
  • Reklamy remarketingowe
  • Reklamy w Gmail
  • Reklamy na YouTube

Pozycjonowanie sklepu internetowego

Kolejnym skuteczny sposobem promocji sklepu internetowego, jest jego pozycjonowanie w bezpłatnych wynikach wyszukiwania. W porównaniu do płatnych reklam Google Ads jest to proces długofalowy, na jego wyniki trzeba czekać, dodatkowo wyniki pozycjonowania nie są pewne.

Ale efektywność w długiej perspektywie w większości przypadków jest największa. Pozycjonowanie organiczne pozwala na pozyskiwanie ruchu niezależnie od tego czy inwestujemy w pozycjonowanie, czy nie. Nie kończy się wraz z końcem budżetu.

Więcej o pozycjonowaniu przeczytasz w moich artykułach:
Co to pozycjonowanie i jak działa
Poradnik pozycjonowania stron internetowych

Inne formy promocji sklepu internetowego

Media społecznościowe – Facebook, Instagram, Pinterest, Twitter, … to w nich coraz częściej Twoi klienci spędzają po kilka godzin dziennie.

Porównywarki cen – Ceneo, Nokaut. Ale czy chcesz konkurować tylko ceną?

Programy partnerskie (Afiliacja) – Tradedoubler , Webepartners, Convertiser.com. Program łączący wydawców z reklamodawcami – sklepami. Wydawcy najczęściej otrzymują procent od sprzedaży, gdy zakup zostanie dokonany z ich polecenia.

Content Marketing – prowadzenie bloga, tworzenie wartościowych treści, infografik, filmów.

Współpraca z influencerami / blogerami – influencer to osoba, rozpoznawalna, wpływająca na inne osoby. Klienci bardzo często podejmują decyzję zakupową na podstawie rekomendacji.

Marketing szeptany – podobnie jak wyżej. Marketing mający na celu wzbudzenie rozpoznawalności i zaufania do marki.

E-mail marketing – dobrze prowadzony jest wciąż jednym z najskuteczniejszych w dotarciu do potencjalnych klientów (jesteś już zapisany do mojego newslettera? 🙂 )

O czym należy jeszcze pamiętać?

Formy płatności – w Polsce najpopularniejsze są szybkie płatności on-line (PayU, Przelewy24, Bluemedia, DotPay, PayPal), zwykły przelew bankowy oraz wciąż płatność przy odbiorze.

Wysyłka – większość osób oczekuje dostawy w 24h. Wśród najpopularniejszych form jest Poczta Polska, Kurierzy, Paczkomaty. Aby nie podpisywać umów z różnymi kurierami z osobna, a za razem otrzymać dobre warunki już od pierwszej paczki można skorzystać z brokera jak epaka.pl

Tu musisz pamiętać o opakowaniach, kartonach. Uwzględniając rozmiar swoich produktów oraz wysyłki większych zamówień. Korzystając z kurierów, niezbędna będzie również drukarka do wydruku etykiet.

Regulamin sklepu internetowego oraz polityka prywatności, RODO. Tak by spełniał on wymogi prawne, chronił kupujących, ale i Ciebie jako właściciela sklepu, tam gdzie się da.

5/5 (3 Reviews)

Źródło   [ + ]

1.Bisnode, Rynek e-commerce w Polsce w 2017/2018 roku
2.https://www.pwc.pl/pl/publikacje/2018/polacy-na-zakupach-5-filarow-nowoczesnego-handlu-raport-pwc.html
3.https://pl.wikipedia.org/wiki/Ekonomia_wsp%C3%B3%C5%82pracy
4.https://blog.compass.co/ecommerce_conversion_rate_benchmark/
5.http://gs.statcounter.com/search-engine-market-share/all/poland

Dodaj komentarz

Twój adres email nie zostanie opublikowany. Pola, których wypełnienie jest wymagane, są oznaczone symbolem *