Jak założyć bloga?

Jak założyć bloga?

Zastanawiasz się, jak założyć bloga? Czy blogowanie jest dla Ciebie? Z czym się to wiąże i jakie są dobre, sprawdzone praktyki? W tym wpisie postaram się opisać najważniejsze zagadnienia, które pomogą stworzyć Ci internetowy dziennik. 

Aktualnie bardzo szybko rośnie popularność blogów, zarówno tych osobistych jak i firmowych. Wszyscy dostrzegają wartość, jaką dają zarówno dla odbiorcom, jak i autorom.

Autorzy zyskują niezależność, możliwość wyrażania swojej opinii oraz zarabiania na swojej pasji. Tak – w Polsce mamy coraz więcej osób utrzymujących się tylko i wyłącznie z blogowania i tworzenia treści (również wideo, podcastów, itp.).

Jak stworzyć bloga?

Do blogowania nie potrzeba wiele, wystarczy postanowienie i praktycznie można zacząć. Jeśli jednak chcemy zająć się blogowaniem profesjonalnie lub choć półprofesjonalnie, warto podejść do blogowania tak, jak do tworzenia biznesu.

Wato na samym początku zrobić coś na wzór biznes(blogo)planu. Wyznaczyć cele krótko i długoterminowe. Długoterminowym celem może być zdobycie 100 000 (to dużo) użytkowników miesięcznie w ciągu roku. Krótkoterminowy cel to na przykład serie artykułów, chociażby o rozpoczynaniu blogowania. 😉

Warto również zaplanować strukturę bloga, opisać najważniejsze kategorie, którymi chcemy się zajmować, informacje, jakie chcemy przekazać, jak warto również zaplanować wygląd.

Określ tematykę bloga. Zastanów się o czym chcesz pisać, a jeśli chcesz być ekspertem, skup się na dziedzinie na której się znasz i jest Twoją pasją. Blogi „o wszystkim” rzadko zdobywają popularność, zwłaszcza na początku. Możesz mieć mylne wrażenie patrząc na popularne blogi, na których autorzy piszą o wszystkim, ale zazwyczaj zaczęli rozszerzać tematy dopiero po zdobyciu popularności i społeczności, która w naturalny sposób chcąc poznać lepiej blogera, potrzebuje tego typu treści.

Gdzie założyć bloga?

Mamy bardzo wiele opcji. Ponownie dużą rolę będzie grało to, czy do bloga podchodzimy amatorsko, czy też będziemy z nim wiązali poważniejsze plany. Tę decyzję warto podjąć wcześniej, gdyż pewne zmiany w późniejszym czasie nie będą możliwe.

Darmowy blog

W wersji budżetowej do wyboru mamy strony oferujące założenie prostego bloga za darmo. Takimi serwisami są na przykład:

Nie polecam polskich bezpłatnych platform, gdyż w 2018 roku największe portale jak onet.pl u wp.pl zamknęły swoje serwisy świadczące tego typu usługi, usuwając tysiące blogów. Tego typu przypadki zdarzają się również wśród powyższych platform, przykład to usunięcie przez Google 14 lat pracy jednego z blogerów (link). Warto o tym pamiętać.

Wady i zalety

thumbs-up-icon

Zalety:
  • Dobre rozwiązanie dla blogów hobbystycznych,
  • Jest bezpłatny w utrzymaniu,
  • Prosty w stworzeniu,
  • Darmowy adres internetowy (w subdomenie np. twojanazwa.wordpress.com.)

thumbs-down-icon

Wady:
  • Nie jesteśmy w stu procentach właścicielami bloga,
  • Ograniczona możliwość edycji,
  • Brak własnej domeny,
  • Ograniczone miejsce na pliki,
  • Często, niechciane reklamy,
  • Ograniczona liczba szablonów.

Alternatywą dla tego typu serwisów, jest stworzenie bloga na własnej domenie z własnym hostingiem. Przewagą takiego rozwiązania w porównaniu do powyższego, jest możliwość pełnej edycji własnej strony oraz to, że jesteśmy jej właścicielem.

Gdzie i jak zarejestrować własną domenę i serwer?

Miejsce rejestracji domeny nie ma na dłuższą metę znaczenia. Najlepiej wybrać pewną firmę z dobrą ofertą. Od lat do takich firm zalicza się ovh.pl.

Hostingi, jakie mogę polecić to:

  • mydevil.pl (150 zł brutto  1 rok – rejestrując się z tego linku otrzymasz 20% zniżki, więc za hosting zapłacisz 120 zł brutto)
  • dhosting.pl (246 zł brutto 1 rok – rejestrując się z tego linku otrzymasz 5% zniżki, więc za hosting zapłacisz 233,7 zł brutto)

W obu firmach mam po dwa konta od wielu lat. Ten blog stoi akurat na tym drugim, ale to „przypadek”.

Na mydevil.pl znajduje się między innymi strona mojej firmy, gdzie szybkość i dostępność hostingu jest priorytetem, a pieniądze w tym przypadku nie odgrywają roli.  Dhosting znowu doceniam za panel zarządzania, ale przede wszystkim za funkcję skalowania, co przy dużych projektach bardzo się przydaje. W Twoim przypadku na 99.99% sprawdzi się świetnie Mydevil.pl, a dodatkowo zaoszczędzisz około 100 zł.

Domenę i hosting możemy mieć w 2 różnych firmach, to nie problem. Możemy mieć na przykład domenę w ovh.pl, a hosting w innej firmie jak mydevil.pl czy dhosting.pl.

Uwaga: Sugeruję uważać na oferty typu pierwszy rok za 1 zł itp. Często okazuje się, że oferta dotyczy pierwszego roku, gdzie zaoszczędzimy 7 zł, żeby w drugim roku, przy przedłużaniu usług przepłacić za serwer i domenę o 500 zł.

Nazwa bloga

Jedna z pierwszych decyzji decydując się na bloga, to wymyślenie nazwy. Dobrze by nazwa ta dobrze i szybko się kojarzyła, a także odpowiadała na pytanie, czym się zajmujesz i wyróżniała Cie na tle konkurencji.

Wymyślając nazwę, warto sprawdzić, co już pod nią znajduje się w Google. Wpisując na przykład „nazwa + blog”, ale również sprawdzić, czy jest możliwość rejestracji domeny (najlepiej z końcówką .pl), czy rejestracji profilów w mediach społecznościowych. Idealnie, gdy wszędzie używamy tej samej nazwy.

Dobrym przykładem nazwy bloga jest jakoszczedzacpieniadze.pl. Od razu wiemy, co możemy oczekiwać wchodząc na na stronę. Z czasem autor bloga wyrobił markę osobistą, znany jest z imienia i nazwiska. Z biegiem czasu również treść wpisów i jego działalności rozszerzyła się o inne tematy, niż tylko oszczędzanie. Wiosek jest taki, że jeśli jesteś w czymś dobry i  zbudujesz społeczność, to ludzie będą czytać twój blog nawet, jeśli będziesz wychodzić w szersze tematy. Tu również polecam książkę Michała Szafrańskiego zaufanieczyliwaluta.pl, w której opisuje swoją drogę jako blogera.

Nazwą może być również imię i nazwisko, ale ta forma będzie o wiele trudniejsza do zapamiętania i nie będzie wskazywać, o czym piszesz. Możesz również połączyć imię/nazwisko z wyróżnikiem. Na przykład PodrozeMichala.pl.

W przyszłości nazwę bloga będziecie mogli zmienić, proces ten nazywa się rebranding.

Jak pisać bloga?

Aby blog był popularny, musisz przede wszystkim pisać dużo i regularnie. Systematyczne dodawanie wpisów na blogu, na przykład w określone dni powoduje, że odbiorcy wiedzą, kiedy mogą się spodziewać nowych treści i sami będą na nie czekali wracając na Twój blog.

Dobrym pomysłem na początku blogowanie jest pisanie na tematy zawsze zielone, tak zwane tematy „ever green”, które zawsze będą aktualne. Dzięki takim artykułom będziesz zdobywać ruch z wyszukiwarek internetowych.

Warto śledzić trendy oraz analizować inne blogi pod kątem ich działań i słów kluczowych, jakie generują im ruch. Dobrze sprawdzają się rankingi typu „20 najciekawszych miejsc w Katowicach”.

Pisz przede wszystkim wartościowe treści dla użytkowników. 

Jak zarabiać na blogu

Blogowanie w dynamiczny sposób profesjonalizuje się. Coraz więcej osób zarabia tylko i wyłącznie na tworzeniu treści. Jednak choć brzmi to z pozoru na bardzo łatwe, takie nie jest. Zanim pojawią się pierwsze (poważne) pieniądze, minie sporo czasu.

Aby zacząć zarabiać na blogowaniu musisz dawać wartość. Tą wartością może być Twoja wiedza (potwierdzona w wpisach na blogu) społeczność skupiona wokół bloga. Wartością może być rozwiązywanie problemu, z którym ktoś inny ma problem i gotów jest zapłacić za pomoc.

Najpopularniejszymi formami zarabiania na blogu jest:

  1. Reklama – pomagasz dotrzeć reklamodawcą do ich grupy odbiorców, mogą być to banery reklamowe, artykuły sponsorowane, recenzje produktów, mailingi, polecanie w social media, itp.
  2. Afiliacja –  inaczej programy partnerskie. W tym modelu otrzymujesz prowizję od sprzedaży poleconych produktów lub usług.
  3. Wiedza – sprzedajesz konsultacje i szkolenia z tematyki którą poruszasz.
  4. Produkty – aktualnie chyba najbardziej popularna metoda monetyzacji bloga, polegająca na tworzeniu własnych produktów.

Najlepsze blogi

Najbardziej popularne blogi znajdziesz w różnego rodzaju rankingach. Aktualnie jednym z najpopularniejszych takich rankingów jest coroczny raport od jasonhunt.pl.

Podsumowanie

Wpis ten porusza jedynie w ogólny sposób najważniejsze kwestie i rozpoczyna serię artykułów opisujących jak jak założyć bloga. Jeśli interesuje Cię ta tematyka, zachęcam do zapisania się do newslettera dzięki, czemu będziesz otrzymywać nowości oraz nie publikowane nigdzie indziej materiały.

Jak założyć bloga?
5 (100%) 2 głosów

Od 2003 roku związany z branżą e-marketingu w tym w szczególności z marketingiem w wyszukiwarkach. Właściciel jednej z najszybciej rozwijającej się i najbardziej perspektywicznej agencji interaktywnej na polskim rynku według Google.

Dodaj komentarz

Twój adres email nie zostanie opublikowany. Pola, których wypełnienie jest wymagane, są oznaczone symbolem *

Następny:

Rozszerzenia SEO (i nie tylko) do przeglądarek

Rozszerzenia SEO (i nie tylko) do przeglądarek