Audyt SEO strony internetowej

0
101

Audyt SEO – to usługa, która dostarcza kompleksowy raport, zawierający wskazówki pozwalające poprawić widoczność strony www w wyszukiwarkach internetowych. Audyt zawiera wytyczne techniczne, umożliwiające poprawę jakości witryny, często również informacje na temat poprawy podstawowej użyteczności strony oraz propozycje działań promocyjnych.

Najważniejszym zadaniem audytu SEO jest optymalizacja techniczna strony. Wyszukiwarki internetowe, w tym zwłaszcza Google, dużą wagę przywiązują bowiem do właściwego przystosowania witryny pod kątem SEO . Odpowiednia optymalizacja jest podstawą do późniejszego skutecznego pozycjonowania strony w organicznych wynikach wyszukiwania, a także niższych stawek CPC w Google Adwords.

Czy potrzebuję specjalisty SEO? Kiedy zatrudnić eksperta?

Algorytm analizuje zapytanie i na podstawie ponad 200 wskaźników decyduje, które z milionów stron i dokumentów zawierają najtrafniejsze odpowiedzi. Google stale dopracowuje algorytmy rankingu, wprowadzając ponad 500 poprawek rocznie.

Google w swoich wytycznych (https://support.google.com/webmasters/answer/35291) wskazuje, że im wcześniej zatrudnisz specjalistę SEO tym lepiej. Konsultacje z specjalistą w czasie tworzenia nowej strony może zaoszczędzić wiele czasu i pieniędzy. Niestety nadal wiele agencji tworzących strony, a w szczególności freelancerzy (nie generalizuję, jednak często pojedynczym osobom trudniej wymienić doświadczenia, niż w zespole w którym pracuje wielu specjalistów z różnych dziedzin), mają ograniczoną wiedzę na temat SEO lub ich wiedza jest nieaktualna (często stosują działania, które kiedyś działały, a dziś mogą szkodzić).

W zależności od branży, nawet 90% przychodów z strony generowanych jest przez wejścia z wyszukiwarki. Jeśli storna jest mało widoczna w wynikach organicznych, tracisz potencjalnych klientów.

Audyt SEO – cena

Ceny audytów SEO na polskim rynku są naprawdę zróżnicowane. Ich wartość zależy od wielkości i zaawansowania strony internetowej oraz doświadczenia specjalisty SEO. Tu warto zwrócić uwagę, że powierzenie analizy początkującemu pozycjonerowi bez doświadczenia może skutkować otrzymaniem niedokładnych czy też błędnych wytycznych, które w konsekwencji będą mogły wywołać więcej złego niż dobrego.

Dla małej strony firmowej wartości audytu zaczynają się od około 500 zł netto, dla małych sklepów internetowych 1200 – 1600 zł netto, dla sklepów internetowych do 10 000 produktów wartości te zazwyczaj wahają się w przedziale 1500 – 2500 zł netto. Dla większych stron i sklepów, wartości te są odpowiednio wyższe i mogą sięgać nawet kilkanastu czy kilkudziesięciu tysięcy złotych.

Wszystkie wyceny szacowane są w oparciu o czaso- i pracochłonność, doświadczenie specjalisty i koszt użytych do audytu narzędzi.

Tu również warto rozważyć dodatkowe konsultacje lub opiekę specjalisty SEO nad wdrożeniem audytu, jeśli sam audyt tego nie zawiera. Sam audyt i wykonana praca jednorazowo, również nie gwarantuje, że pozycje będą stale rosnąć. SEO – to proces. W przeciągu roku algorytm Google jest zmieniany kilkaset razy, to rodzi konieczność nieustannego monitorowania aktualizacji, poszerzania wiedzy i wdrażania nowych, efektywnych, rekomendowanych przez Google działań – tu pomoc specjalisty jest nieoceniona.

Narzędzia dla audytu SEO

Google Search Console – podstawowe narzędzie Google, badające kondycje naszej strony. Zawsze warto dodać tu stronę, jak i jej mapę. Pamiętajmy, by połączyć usługę z Google Analytics oraz Google Adwords, jeśli prowadzimy płatne kampanie. Więcej: https://www.google.com/webmasters/

Dla wyszukiwarki Bing (Microsoft), polecamy dodać stronę do http://www.bing.com/toolbox/webmaster

Screaming Frog SEO Spider Tool – robot o przeogromnych możliwościach badania strony internetowej. Osobiście mój numer jeden przy pracy nad audytem SEO strony. Pomaga zebrać bogatą liczbę danych, warto również zintegriwać go z Google Analytics oraz Google Search Console. Tu polecam obszerny artykuł opisujący zastosowania Screaming frog guide to doing almost anything: 55+ ways of looking at a tool . Dla małych stron (do 500 obiektów) bezpłatny. Pełna wersja kosztuje 149£. Więcej: https://www.screamingfrog.co.uk/seo-spider/

Alternatywnie: Beam Us Up (bezpłatny, szybki robot), Xenu (bezpłatny, szybki, mniej opcji i dawno nieaktualizowany). WebSite Auditor (prosty w obsłudze, bezpłatna wersja demo).

Deep Crawl – robot w modelu saas. Rozwiązanie w teorii lepsze przy większych projektach – wykorzystuje zasoby serwera nie naszego komputera (choć wszystkie wyżej programy możemy zainstalować na serwerze dedykowanym/VPS). W praktyce, po moich testach, wykonywał raporty w porównywalnym, a czasem w gorszym,  niż Screaming Frog czasie. Koszt zaczyna się od 69 euro miesięcznie (polecam przetestować 14-dniową wersję testową, pozwalającą na indeksację 10 000  podstron). Na plus można zapisać przejrzyste i „ładne” raporty, jak i czytelne, wizualnie postępy w pracach optymalizacyjnych. Więcej na: www.deepcrawl.com

Elementy off-site / Badanie linków

Ahrefs – kiedyś narzędzie głównie do badania linków przychodzących do naszej witryny. Dziś jest to narzędzie z bardzo dużą ilością danych, pozwalające nie tylko badać linki kierujące do naszej witryny, ale także frazy kluczowe, na które rankuje nasza storna oraz jaki potencjalny ruch zdobywa i może zdobyć.Pozwala badać najlepsze strony serwisu, wyszukiwać najpopularniejsze treści w danym temacie. Narzędzie posiada 14-dniowy okres testowy, a jego ceny zaczynają się od 99 USD miesięcznie, więcej na: https://ahrefs.com/

Alternatywnie majestic.com – posada starsze dane przydatne podczas sprawdzania dłuższej historii pozyskiwania linków, gdy na przykład mamy podejrzenia o niskiej jakości działaniach w przeszłości. Wydaje mi się, że świeże dane wolniej gromadzi niż Ahrefs. Ceny od 0 dla własnej domeny oraz od 39 EUR miesięcznie dla podstawowego konta.

Powyższe narzędzia pomogą nam również w badaniu konkurencji oraz linków, które zdobywa. Bardzo przydatne w budowaniu strategii pozycjonowania strony.

Badanie widoczności w wyszukiwarce / dobór fraz do pozycjonowania

O doborze fraz pisaliśmy obszerniej w artykule Jak dobrać frazy kluczowe do kampanii Google AdWords i pozycjonowania. Oprócz opisanego w artykule semstorm.com, polecić można senuto.com czy narzędzie od searchmetrics.com.

Inne narzędzia:

Najczęstsze błędy na stornach – Audyt SEO Checklista

  • Brak lub błędne przekierowania strony
  • Pozostawienie w robots.txt lub w tagu meta dyrektywy, by nie indeksować strony. Błąd ten często występuje wśród developerów WordPress.
  • Tworzenie duplikujących się podstron. Wciąż wiele osób tworzących strony (lub osoby, które im to zlecają) wychodzą z założenia, że im więcej podstron tym lepiej. Należy unikać tworzenia kolejnych podstron (paginacja) czy też upychania na stronie chmury tagów z słowami kluczowymi.
  • Niskiej jakości, skopiowane treści na stronie.
  • Jeden tytuł strony <title> dla całego serwisu.
  • Upychanie niezliczonej ilości fraz kluczowych na stronie głównej.
  • Nie zastosowanie nagłówków strony (H1, H2,…).
  • Zastosowanie nagłówków strony jako elementu formatującego wygląd, a nie treść.
  • Ta sama treść nagłówków na wszystkich podstronach.
  • Nie stosowanie nagłówków description.
  • Brak opisów alternatywnych dla obrazów.
  • Brak mapy strony.
  • Linki w witrynie prowadzące do adresów z błędem.

Jak nauczyć się robienia audytów SEO ?

Jedynym sposobem jest testowanie wielu rozwiązań, a także uważne studiowanie audytów i przypadków, opisanych przez doświadczonych pozycjonerów-audytorów. By wykonać dobry raport SEO nie wystarczy wyłącznie znajomość narzędzi, ważna jest wiedza oraz praktyczne doświadczenie. Równie istotna jest komunikatywność, umiejętność przekazywania informacji i współpracy. Cechy te pozwolą na nawiązanie kontaktu z klientem, pozyskanie niezbędnych informacji do audytu, a także przekazanie wyników rewizji w zrozumiałej formie.

Audyt SEO – co jest najważniejsze ?

Nawet najlepszy – najbardziej szczegółowy i obszerny – audyt SEO będzie niewiele wart, jeśli nie zostanie poprawnie wdrożony. Samo zlecenie audytu, jego wykonanie i zapoznanie się z wynikami, nie przełoży się bezpośrednio na zwiększenie ruchu na stronie i wzrost liczby klientów – konieczne jest wdrożenie rekomendowanych zmian i optymalizacji.